Pages

Friday, May 7, 2010

PPSMI DI SIBU DISABUT DENGAN BAIK....

Hari ini makkamah tinggii Kuala Lumpur telah menolak permohonan saman oleh menolak saman pemula oleh empat pelajar termasuk anak bekas menteri besar Perak untuk mengisytiharkan pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) di sekolah sejak 2003 sebagai batal dan tidak sah.


Begitu juga di Sibu, Sarawak. Bagi mengejar pembangunan yang lebih pesat dan maju kehadapan , sesebuah perubahan yang dilakukan perlu disambut baik oleh segenap lapisan masyarakat dan etnik di Malaysia termasuk sabah n Sawarak. "Tidak perlu menolak sekiranya ianya mampu menjamin masa depan anak-anak kita dimasa akan datang. So Far di Sibu , ini juga tidak kering lidah manusia menggunakan bahasa enggeris didalam perbualan mereka setiap hari." ini adalah sebahagian pendapat daripada mereka yang menyokong DAP.  Nampak gayanya..DAP akan mengalami masalah di Sibu. kerana telah ada ahli mereka cenderung kepada BN..huhu...


Penolakkan saman tersebut ditolak oleh Mahkamah tinggi adalah kerana PPSMI tidak bercanggah langsung dengan Sistem Perlembagaan Negara. 


Keempat-empat pelajar terbabit telah mengemukakan permohonan menerusi saman pemula yang difailkan pada 21 Januari 2006.

Mohammad Syawwaal Mohammad Nizar yang ketika itu pelajar tahun empat, mengemukakan permohonan melalui bapanya, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, seorang jurutera yang juga bekas menteri besar Perak.

Selain Mohammad Syawwaal, pemohon terdiri daripada dua pelajar tingkatan tiga, Mohammad Fadzil Nor Mohd. Rosni dan Nur Najihah Muhaimin serta Syazaira Arham Yahya Ariff, pelajar tingkatan empat, melalui bapa masing-masing. Mereka menamakan kerajaan Malaysia yang diwakili Peguam Kanan Persekutuan, Suzana Atan selaku responden.

[ PPSMI adalah bertujuan untuk memastikan bahawa lapisan-lapisan baru yang bakal memimpin negara tidak ketinggalan jauh didalam mengejar arus kemodenan didalam negara mencapai misi Negara 2020 yang bakal tiba dalam jangkaan masa 2020 tahun lagi. Ini juga membawa maksud bahawa setiap lapisan masyarakat perlu menyiapkan diri mereka dengan pelbagai kemajuan dan pembangunan yang bakal dilakukan oleh kerajaan BN.  Tidak mengira bangsa atau apa jua etniknya kemajuan dan pembangunan yang pesat juga harus dirasai oleh setiap rakyat Warga Negara Malaysia. Ini lah dia laungan 1 Malaysia yang acapkali keluar dari mulut DS Najib Tun Abdul Razak]

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails