Pages

Friday, October 15, 2010

Agenda zionis terselindung di sebalik kecaman Anwar terhadap DEB

Dalam buku national BestSeller bertajuk "World On Fire" karangan Amy Chua, Penulis telah memuji Malaysia kerana melakukan sistem yang memberi kekuatan dan menguntungkan bumiputera tempatan melalui plan DEB (Dasar Ekonomi Baru) .

Dalam buku tersebut, beliau menerangkan tentang bagaimana sistem kapitalisme berkuasa melalui globalisasi dan demokrasi.
Menurut Amy Chua, golongan minoriti yang menguasai ekonomi golongan majoriti berlaku di mana-mana negara. Sebagai contoh, orang Yahudi yang merupakan golongan minoriti menguasai ekonomi Rusia dan Amerika Syarikat.

Situasi ini juga berlaku di Malaysia dan Indonesia, apabila orang Cina menguasai hampir 60% ekonomi tempatan.

Situasi ini dipanggil "market-dominat minority". Sebagai contoh, 7 orang Yahudi di Rusia merupakan orang terkaya dan menguasai ekonomi majoriti tempatan Rusia:

1.Roman Abramovich
2.Pyotr Aven
3.Boris Berezovsky
4.Mikhail Friedman
5.Vladimir Gusinsky
6.Mikhail Khodorkovsky

Walaupun mereka ini merupakan penduduk minoriti iaitu sekitar hanya 3% daripada penduduk Rusia, namun mereka berjaya menguasai dan mendominasi ekonomi daripada golongan yang majoriti (tempatan).

Hal ini berlaku kerana golongan majoriti (tempatan) hanya menjadi pengguna dan bukan entrepenuar. Melalui sistem demokrasi bebas, golongan minoriti ini menjalankan sistem perdagangan mereka dan mengambil keuntungan melalui cara "Black Market".

Menurut Amy Chua lagi, melalui DEB yang dilaksanakan di Malaysia, sistem ini dilihat mampu menaikkan kekuatan ekonomi golongan tempatan majoriti (Melayu dan Bumiputera) yang terhimpit oleh ekonomi golongan minoriti (Cina).

Menurut statistik, ekonomi Melayu naik mendadak selepas DEB berjalan dengan lancar.

Anwar Ibrahim menyelar Dasar Ekonomi Baru harus dihentikan kerana DEB mendorong kepada amalan rasuah, menimbulkan banyak perselisihan yang membawa kesan yang buruk kepada negara.

Kata Anwar, "Kenapa saya bercakap tentang DEB, harus diingat bahawa saya menjadi Menteri Kewangan selama lapan tahun dan kita bekerja keras untuk menghasilkan daya persaingan" (Daily Express, 13 Januari 2006).

Apa yang Anwar Ibrahim lakukan adalah mengikut telunjuk Amerika Syarikat sebagai negara berkuasa dan merupakan jaguh dalam ekonomi kapitalisme. Maka dengan inilah taktik sebenar Anwar menyerang DEB.

Tujuan sebenarnya adalah untuk menjahanamkan ekonomi orang Melayu agar terus ketinggalan dengan konglomerat bangsa Cina .

Dengan kelemahan ekonomi golongan tempatan majoriti (Melayu dan Bumiputra), maka akan memudahkan syarikat gergasi multi-national antarabangsa untuk masuk ke Malaysia melalui pasaran bebas.

Apabila syarikat-syarikat besar yang dimiliki oleh Yahudi ini masuk ke dalam suatu pasaran sebuah negara, pasti akan melenyapkan ekonomi golongan tempatan kerana kelemahan daya saing.

Abad ke-21 ini adalah abad pasaran bebas. Abad keemasan kepada kuasa-kuasa besar untuk menjajah negara-negara kecil melalui ekonomi. Kelemahan ekonomi sebuah negara merupakan tumpuan utama kuasa besar seperti Amerika. Golongan korporat Yahudi pula akan menggunakan kesempatan ini untuk masuk ke dalam negara.

Polisi neo-liberalisasi pasaran bebas sebenarnya boleh menyebabkan rusuhan etnik,backlash, dan keganasan .

Namun dengan adanya DEB mampu menjarakkan ruang yang ketara antara pelbagai bangsa iaitu Melayu, Cina dan India. Dengan rapatnya jurang ini akan meningkatkan ekonomi secara mapan lantas dapat membangunkan ekonomi Malaysia ke arah yang lebih maju.

Inilah yang Anwar mahu : Ketidakmampuan ekonomi orang Melayu untuk berdaya saing. Kewujudannya Anwar di dalam Malaysia sebenarnya mahu menjual negara melalui polisi neo-liberalisasi pasaran bebas.

Ini jelas apabila Dasar Ekonomi Baru yang memajukan dan memantapkan golongan bumiputra dalam neo-liberalisasi pasaran bebas pula dikecam dengan hebat oleh Anwar Ibrahim.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails