Pages

Thursday, November 26, 2009

Keputusan mahkamah rasional - Speaker

Speaker Dewan Undangan Negeri Kedah, Datuk Dr. Abdul Isa Ismail menyifatkan keputusan Mahkamah Rayuan membenarkan penangguhan interim oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terhadap pengosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh sementara menunggu rayuan didengar pada tarikh lain adalah satu keputusan yang rasional.

Bagaimanapun, beliau berkata, mahkamah perlu mempercepatkan proses kes tersebut bagi mengelak nasib rakyat di kawasan Kota Siputeh yang terbiar tanpa mempunyai seorang wakil rakyat sah.

"Saya tidak boleh menolak kemungkinan kes ini akan tertangguh sehingga pilihan raya umum yang akan datang.

"Namun kuasa untuk menentukan cepat atau lambat sesuatu kes diselesaikan di mahkamah bukan terletak pada tangan saya dan oleh itu saya mohon agar mahkamah mempercepatkan proses rayuan kes ini," ujarnya ketika ditemui di pejabatnya di Wisma Darulaman di sini hari ini.

Keputusan yang diumumkan pukul 7.30 malam semalam menyebabkan SPR tidak perlu mengemukakan writ Pilihan Raya Kecil DUN Kota Siputeh yang sepatutnya dikeluarkan selewat-lewatnya esok.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Sulong Matjeraie membenarkan permohonan SPR setelah berpuas hati bahawa isu Perlembagaan yang dihujahkan itu belum pernah dibangkitkan di mahkamah. >Selanjutnya<

Melihat kepada reaksi pihak pembangkang yang angkuh....seolah-olah yakin bahawa Kerusi DUN Kota Siputeh akan menjadi milik mereka. Akak tidak merasakan bahawa rakyat Kedah masih menaruh kepercayaan kepada Pemerintahan PAS. Setelah pelbagai isu berjaya dibongkarkan oleh rakyat Malaysia. Antaranya Isu Bai'ah PAS CERAI ISTERI TALAK 3. Isu Menantu dan Bapak Mertuanya dan pelbagai lagi la. Seharusnya selaku rakyat Malaysia yang prihatin dan tidak mementingkan diri sendiri tidak salah rasanya jika kita bertindak dan membiarkan Mahkamah membuat keputusan yang tepat dan bersesuaian dengan masa. Ini akak tengok macam confirm je Kerusi Kota Siputeh jatuh ketangan PAS. Jangan mimpi la wie......bengap la orang-orang Kota Siputeh kalau masih memilih kerajaan PAS untuk memerintah Negeri Kedah.......


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails