Pages

Saturday, January 23, 2010

Al-Fatihah : Sultan Johor



Awal Kehidupan Baginda Sultan


Sultan Iskandar (dikenali sebagai Mahmud Tunku Iskandar  hingga 1981) adalah putra ketiga Sultan Ismail Ibni Sultan Ibrahim by Sultanah Ungku Tun Aminah binti Ungku Paduka Bena Sri Maharaja Utama Ahmad, dan dilahirkan pada 8 April 1932 di Istana Semayam, Johor Bahru; meninggal 22 Januari 2010, Johor Bahru.  (Dia punya dua kakak laki-laki, yang keduanya meninggal pada masa bayi.) Tuanku Mahmud menerima pendidikan rendah dan menengah di Ngee Heng Primary School dan Inggeris College ( sekarang Maktab Sultan Abu Bakar) di Johor Bahru. Pada tahun 1952, beliau dihantar ke Australia untuk pendidikan tinggi di Trinity Grammar School. Setelah lulus pada tahun 1953, Tunku Mahmud pergi ke Isle of Wight di United Kingdom Kingdom, di mana ia masuk ke Sekolah menyela Hulu selama tiga tahun. [Selepas belajar, Tunku Mahmud kembali ke Malaysia pada tahun 1956 dan sebentar berkhidmat sebagai kadet pegawai di Johor Kepegawaian,  mengambil alih urusan di Kecamatan Negeri, Tanah dan Treasury jabatan hingga penunjukan sebagai Tunku Mahkota Johor April 1959. 

Pada tahun 1956, Tunku Mahmud berkahwin Josephine Trevorrow, dari Cornwall, Inggris Raya, dengan siapa dia punya empat anak, termasuk putra mahkota, Tunku Ibrahim Ismail. Pernikahan berakhir dengan perceraian pada 1962.  Beliau berkahwin lagi pada 1961-tak lama sebelum perceraiannya kepada Trevorrow, untuk Tengku Zanariah, yang berasal dari keluarga kerajaan Kelantan. Tengku Zanariah memiliki enam anak dengan Sultan.  pengamat seperti Kate Wharton telah mengamati bahawa setiap harfiah rujukan Trevorrow persatuan dengan hati-hati Sultan Iskandar dihilangkan dalam semua biografi rasmi. 

Tunku Mahmud dilantik menjadi Tunku Mahkota Johor 1959-1961, dan Raja Muda 1966-1981, oleh Sultan Ismail. Pada tarikh 29 April 1981, beliau dilantik semula sebagai Tunku Mahkota lama sebelum kematian ayahnya.


Sultan Johor

Pada tarikh 10 Mei 1981, Tunku Mahmud dilantik sebagai Bupati Johor selepas kematian ayahnya, dan dilantik sebagai Sultan sehari kemudian, tak lama sebelum ayahnya dikebumikan.  Pada gilirannya, adiknya, Tunku Abdul Rahman (jangan dikelirukan dengan Tunku Abdul Rahman, Malaysia Perdana Menteri pertama), mantan Tunku Mahkota Johor selama dua puluh tahun di bawah Sultan Ismail, dilantik sebagai Tunku Bendahara Bahagian Johor, kedudukan yang dipegangnya hingga kematiannya pada tahun 1989. Pada tahun yang sama pada 12 Disember, Sultan Iskandar dilantik sebagai Rektor Universiti Teknologi Malaysia. 

Di bawah sistem raja elektif Malaysia, Sultan Iskandar dilantik menjadi Yang baru Di-Pertuan Agong pada 9 Februari 1984 oleh dewan penguasa-lama sebelum istilah pendahulunya berakhir pada tarikh 26 April 1984. Beliau menggantikan Sultan Pahang sebagai Yang Di-Pertuan Agong pada 26 April.  Sebuah kerajaan investure diadakan akan selepas itu-di mana ia mengenakan pakaian tradisional dari Agong, di mana beliau secara rasmi dipasang.  Sultan Iskandar melayani dalam kapasitas sebagai Yang Di-Pertuan Agong hingga 1989, dimana Sultan Perak menggantikan beliau.  Sebagaimana Yang di-Peruan Agong, Sultan Iskandar secara automatik ditetapkan di bawah peruntukan perlembagaan sebagai Panglima Tertinggi Gambar Angkatan Bersenjata Malaysia, memegang pangkat daripada Marsekal daripada Royal Malaysia Air Force, Admiral Tentera Laut Diraja Malaysia dan Panglima Tentera Darat. 

Pada 8 April 2006, Sultan menunjuk cucunya Tunku Ismail Ibrahim-Ibni Tunku Mahkota-sebagai Raja Muda selama investure bersama pada hari ulang tahunnya. Pangkat Raja Muda Tunku menyatakan bahawa Ismail adalah di kedudukan kedua dalam hal urutan suksesi takhta kerajaan Johor.
[sunting] Negara urusan

Sultan Iskandar mengadakan acara tahunan open house baik di Istana Bukit Serene, kediaman rasminya, atau di Istana Besar.  Pada hari ini, Sultan dan putera sulungnya, yang Tunku Mahkota, mengadakan sesi khas dimana Johoreans boleh datang untuk membayar menghormati mereka kepadanya.  Sultan juga menganugerahkan penghargaan kehormatan di Malaysia dibezakan daripada senarai kehormatan hari ulang tahun tahunan di hari ulang tahun.  Sebagai soal konvensyen, kerajaan negara diperkukuhkan 8 Mac sebagai hari cuti awam negara untuk menandakan ulang tahun.

Tak lama sebelum beliau menjadi Agong pada bulan April 1984, Sultan Iskandar mengeluarkan proposal untuk Aslis Orang akan disebut sebagai "Bumiputera Asli" (harfiah, Asli Anak-anak Tanah). Proposal ini dibuat sebagai Sultan Iskandar menyarankan bahawa Orang Aslis mempertahankan identiti yang berbeza daripada the Malay sebagai majorty daripada mereka bukanlah Muslim. Proposal itu kemudian dibatalkan, dan pemerintah melakukan upaya-upaya selepasnya untuk mengasimilasi Orang Aslis dengan arus perdana masyarakat Bahasa Melayu.  Selepas perlantikannya sebagai Yang di-Pertuan Agong, ia menyumbangkan gaji Agong ke berbagai beasiswa papan yang terbuka untuk Malaysia daripada semua ras.
Langkah untuk dewan utama Istana Besar, Johor Bahru

Sultan Iskandar mengeluarkan dekri pada 2007 yang hanya dibenarkan tinggal dan hartanah adalah dimiliki oleh Sultan dan Tunku Mahkota untuk dipanggil Istana, sementara hotel milik ahli lain daripada keluarga kerajaan yang dikenali sebagai "Kediaman". Istilah "Istana" dan "Kediaman" yang diterjemahkan sebagai "Istana" dan "Residences" dalam Bahasa Inggeris, masing-masing.  Berikut Disember, Sultan Iskandar memberikan sokongan bagi kerajaan negara Lembaran cadangan undang-undang yang melarang umat Islam di negara daripada berlatih Yoga, menyebutkan bahawa unsur-unsur Hindu dalam latihan itu bertentangan dengan ajaran Islam. Aplikasi untuk mencari persetujuan Sultan berasal dari dewan keagamaan negara, yang bertindak di bawah Arahan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan. Sultan Iskandar menghiasi tengara rasmi pembukaan Sultan Iskandar kastam, imigresen dan kuarantin kompleks pada tarikh 1 Disember 2008, di hadapan Tunku Mahkota dan beberapa menteri kabinet kunci. Kompleks dinamakan untuk menghormati Sultan, yang mendedahkan optimisme dalam kejayaan dalam sambutannya


(Selanjutnya Berkenaan Dengan Almarhum DYMM Sultan Johor)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails