Pages

Monday, November 8, 2010

Ketepi fahaman politik bantu mangsa banjir


Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dukacita dengan nasib rakyat negeri itu yang dilanda banjir terburuk dalam sejarah Kedah dan meminta semua pihak mengetepikan fahaman politik bagi membantu mangsa menghadapi bencana itu.

Baginda berharap semua pihak termasuk kerajaan negeri, Kerajaan Pusat, korporat serta individu agar menyampaikan bantuan dalam apa jua bentuk bagi membantu meringankan beban mangsa.

"Beta berasa dukacita di atas kejadian banjir yang melanda negeri Kedah khususnya kepada rakyat," titah baginda.
Baginda bertitah demikian ketika bersama-sama Sultanah Kedah, Tuanku Haminah Hamidun mendengar taklimat mengenai banjir di Bilik Gerakan Negeri, Wisma Darulaman di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan puteri baginda yang juga Pengerusi Yayasan Sultanah Bahiyah (YSB), Datuk Seri Tunku Puteri Intan Safinaz.

Sultan Kedah juga berkenan menyerahkan sumbangan RM500,000 daripada kutipan zakat negeri Kedah dan bantuan peribadi RM100,000 kepada kerajaan negeri untuk dimanfaatkan bagi membantu mangsa banjir di seluruh negeri.
Pada majlis sama, YSB menerima sumbangan RM200,000 daripada seorang individu untuk digunakan bagi membantu mangsa banjir.

Terdahulu, Sultan Kedah berkenan melawat mangsa banjir yang dipindahkan di pusat pemindahan banjir di Stadium Sultan Abdul Halim di Suka Menanti di sini.

Baginda dan Sultanah Kedah meluangkan masa selama 45 minit bertanyakan khabar kepada mangsa banjir di pusat pemindahan itu kira-kira pukul 1 tengah hari.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails